FinnFlyer 31 – Amphitrite Arame

Finn Flyer 31 S/Y Amphitrite Arame aka Armi (FIN-1551) on rakennettu Pietarsaaressa 1979 ja on Eivind Stillin suunnittelema vene IOR 1/2 TON -luokkaan. Kyseisen veneen LYS on 1,13. https://sailboatdata.com/sailboat/finn-flyer-31
Arame tuli meille maaliskuussa 2017 ja olemme nauttineet Aramella purjehtimisesta kolme kesää Näsijärvellä. Kaudeksi 2020 vene tuotiin merelle ja kotisatama on nyt Taivassalo.
Arame on erittäin hyvä purjehdittava, se vastaa trimmiin herkästi. Arameen on laitettu nk. racing riki, joka tarkoittaa 14,5m Seldenin mastoa ylimääräisillä nostimilla ja barduunoita.
Hekissä on jykevä talja, jolla saa mastoa taivutettua reilusti ja isopurjeen latistettua. Purjehtimista helpottaa rullagenoa, sillä genoan koko on 110% ja sen reivaaminen rullalle auttaa veneen hallinnassa. Syvä köli, iso genoa, leveä levanki ja genoan skuuttikiskot hytin ylärakenteen sisäreunassa tekevät veneestä erittäin hyvin kryssivän.
Avotuulipurjehdusta vauhdittaa spinnu ja mukana tuleva täysi spinnuköysistö plokeineen – skuutit, berberit, gaija.

Venettä on uudistettu vuosien aikana todella paljon, mm. uusi moottori 2009, sisätilojen kunnostusta, uusi isopurje 2019, sähköt tehty uusiksi ja uudet hupiakut sekä aurinkopaneelit. Normaalisti vene ei tarvitse maasähköä lataukseen, vaan on paneelien vuoksi omavarainen sähköstä. Aurinkopaneeleita on kaksi, toinen 50W puomin alla ja toinen 105W NOAn telineessä takakaiteessa. Parhaimmillaan paneelit lataa yli 7A voimalla akkuja. Starttiakku on 80Ah ja hupiakusto 2x125Ah AGM. Ne ovat erotettu toisistaan latausdiodilla. Koko listan uusista osista tai tehdyistä kunnostuksista näet täältä – varusteluettelo

Sisustus on perinteitä kunnioittava ja kodikas. Sitä on kunnostettu merkittävästi mm. lakkaamalla sisäpinnat ja uusimalla kattoverhoilu. Patjat ja niiden verhoilut on myös uusittu ja hyvässä kunnossa. Veneessä on erittäin hyvä ilmanvaihto, esim. patjojen alle ei ole meillä missään tilanteessa kertynyt kosteutta.

Sähköt olen uusinut lähes kokonaan – ”spagettikasa” kytkentätaulun takaa on siistitty ja ylimääräiset johdot poistettu. Veneessä on NMEA verkko, johon on liitettynä Raymarine ITC-5 boksi, johon tulee syvyys, veden lämpötila ja tuulitiedot. Verkossa on myös B&G Vulcan 7 plotteri ja 2 kpl Raymarine i70s näyttöä.

Täältä löydät lisää tietoa Finn Flyer 31 veneestä. Venelehti julkaisi veneestä koepurjehduksen pian sen markkinoille tulon jälkeen.
Lue tästä sivu 1 sivu 2 sivu 3

Venelehti purjehti Finn Flyerin vielä uudelleen vuonna 1995 – lue juttu tästä sivu 1 sivu 2 sivu 3 sivu 4

Katso lisäksi pari videota purjehduksesta video 1 video 2

Paljon lisää kuvia Aramesta – albumi